Jumalaan liittyy Raamatussa ominaisuuksia kuten
oikeudenmukaisuus, viisaus, tieto, anteeksiantamus, armo ja rakkaus, mutta
Raamatussa tunnetaan myös Jumalan viha, hänen rankaisunsa ja hänen lakinsa. Se,
milloin ja missä tilanteissa Jumala on käyttänyt aiemmin näitä ominaisuuksiaan, on kerrottu
Raamatussa, mutta aina ei voi tietää sitä, vastaako tilanne juuri nyt samaa, kuin
mikä se oli Raamatun kirjoituksen aikoina.
Raamatun Jumala on myös niin kuin
isä, myös niin kuin äiti eli vanhemmat, jotka täyttävät tehtävänsä lastensa
suhteen eli kasvattavat ja rakastavat heitä. Hän on tällaisine ominaisuuksineen
läheinen, jonka puoleen tulee kääntyä hänen apuaan rukoillen kaikessa ja hänen
olemustaan meditoiden.
Eri uskontojen jumalakuvilla on yhteisiä ja toisistaan
eroavia piirteitä. Mainittakoon tässä yhteydessä, että islamin jumalakuvaan kuuluu 99 erilaista Jumalan, Allahin, ominaisuutta. Näihin sisältyy myös mainitut kristinuskon Jumalan ominaisuudet ja lisäksi monia muita. Huomioni niitä lukiessani kiinnittyi ominaisuuteen "kyky häpäistä". Se tuntui pelottavalta ominaisuudelta niin kuin on Jumalan vihakin.
Mikäli ajatellaan jumalakuvaa, jonka haastavat ihmistieteet,
niin silloin jumalakuvassa korostuvat tieto, kaikkivaltius ja koko universumin
hallitseminen. Jumala Luojana on Raamatussa ymmärretty näiden suuruuksien ja
voiman lähteeksi. Sellaisena hän on myös tutkimaton ja mysteeri niin kuin ovat
avaruus ja universumi, vaikka niistä on myös ihmisen tieto lisääntynyt aikojen
kuluessa.
Raamatullinen jumalakuva
ikään kuin todentuu siinä toiminnassa, jota kirkossa on ja myös niissä
ajatuksissa ja kannanotoissa, joita se tuo esille. Eri uskontojen jumalakuvat
samoin niissä ympäristöissä, joissa uskontoja harjoitetaan. Tietysti jumalakuvat
voidaan irrottaa niiden instituutioista ja tutkia niitä vain uskonnollisten
tekstien valossa.
Entäpä sitten se jokaisen oma jumalakuva? Uskontojen vaikutuksesta ihminen etsii totuutta itsessään ja
ympäröivästä todellisuudesta. Niin kuin vanhoissa teksteissä Jumalan kerrotaan
puhuneen ihmisille, Jumala voi puhua myös nyt ihmisille. Se, joka tarkastelee
kriittisesti uskonnon tarjoamaa jumalakuvaa, kenties etsii omaa jumalakuvaansa
useasta eri lähteestä tai huomaa, että jonkin instituution tai tahon jumalakuva
on vääristynyt, kapeutunut ja tarvitsee muutosta.
Ihminen, joka etsii Jumalaa,
etsii totuutta yhdessä kaikkien kykyjensä avulla sekä henkisten, että fyysisten.
Ihmisyys sisältää mysteerin niin kuin Jumalakin, ei ehkä verrattavan, mutta
siitä osittaisen. Jo pienestä lapsesta sen huomaa, kun miettii lapsen
kielellistä kehitystä ja kekseliäisyyttä tai ihmismielen ulottuvuuksia. Uskontojen parissa harjoitettava
toiminta edustaa monelle ihmiselle sääntökokoelmaa tai taakkaa, josta pitää
vapautua juuri vanhojen koodausten vuoksi. Se on luonteeltaan kuin jokin vanha
kulttuuri eli valmiiksi mietitty tapojen kokoelma.
Nainen luo uutta kehollisesti
synnyttämällä uusia ihmisyksilöitä. Tulee uutta energiaa maailmaan. Uudet ihmiset voivat
perustaa elämänsä edellisten sukupolvien aikaansaannoksille. Nainen luo
muutosvoimaa, ellei sitä tietoisesti tuhota kuten tehdään juuri naisia ja lapsia
tuhoavissa konflikteissa. Uusien yksilöiden myötä myös hengellisissä asioissa
karsiutuu pois paljon sellaista, mikä kuuluu menneeseen aikaan. Tämä koskee myös
uskontojen tekstejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti